افسانه جوان حصارشنه؛ ناصر یزدانی
دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 196-212
چکیده
هدف: هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر راهبردهای تبلیغات تلویزیونی بر ابعاد شناختی، احساسی و رفتاری نگرش مصرفکنندگان زن، میباشد.روششناسی پژوهش: تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه اجرا توصیفی – پیمایشی میباشد. جامعه آماری تمامی مصرفکنندگان زن محصولات شوینده و بهداشتی سه برند (گلرنگ، سافتلن و اکتیو) عرضهشده در فروشگاههای ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر راهبردهای تبلیغات تلویزیونی بر ابعاد شناختی، احساسی و رفتاری نگرش مصرفکنندگان زن، میباشد.روششناسی پژوهش: تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه اجرا توصیفی – پیمایشی میباشد. جامعه آماری تمامی مصرفکنندگان زن محصولات شوینده و بهداشتی سه برند (گلرنگ، سافتلن و اکتیو) عرضهشده در فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش در شهر تهران میباشند و تعداد نمونه با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری برابر با 384 نفر میباشد. روش نمونهگیری در این تحقیق روش تصادفی خوشهای در دسترس است. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامههای محقق ساخته با بهرهگیری از پرسشنامه کائور و هندال (2017) بود که پس از روایی سنجی و پایایی سنجی بین اعضای نمونه توزیع گردید. دادههای جمعآوریشده به کمک نرمافزارهای SPSS و AMOS تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد راهبردهای تبلیغات تلویزیونی بر ابعاد شناختی، احساسی و رفتاری نگرش مصرفکنندگان زن تأثیر دارد. نتایج فرضیههای فرعی نیز نشان داد تکرار تبلیغات، تأیید افراد مشهور، جاذبههای جنسیتی، شخصیتهای طنز و مقایسه محصولات بر نگرش شناختی و احساسی مصرفکنندگان زن تأثیر دارد. همچنین نگرش شناختی بر رفتار خرید و تغییر رفتار خرید مصرفکنندگان تأثیرگذار است و نگرش احساسی نیز بر تغییر رفتار خرید تأثیر معنیداری دارد و در بین فرضیات مطرحشده در تحقیق نتایج نشان داد که نگرش احساسی بر رفتار خرید مصرفکنندگان زن تأثیر معنیداری ندارد.اصالت/ارزش افزوده علمی: راهبردهای تبلیغات تلویزیونی بر ابعاد مختلف نگرش شناختی، احساسی و رفتاری زنان مصرفکننده نسبت به محصولات شوینده و بهداشتی تأثیرگذار خواهد بود و منجر به رفتار خرید متفاوت در آنها میشود.